PERKHIDMATAN
KAMI
1. SEKTOR KEUSAHAWANAN
A.
BAHAGIAN PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN
Objektif
Membangunkan usahawan Global yang
berdaya maju, berdaya tahan dan berdaya saing selaras dengan matlamat Program
Keusahawanan MARA.
Strategi
1. Melaksanakan latihan keusahawanan ke arah melahirkan usahawan Global.
2. Membangunkan tekno usahawan dalam bidang-bidang berteknologi tinggi melalui
kerjasama rakan strategik.
3. Menyediakan kemudahan khidmat nasihat perniagaan bagi mengukuh dan meningkatkan
3. Menyediakan kemudahan khidmat nasihat perniagaan bagi mengukuh dan meningkatkan
keupayaan usahawan dan perniagaan serta memenuhi keperluan Piawaian
Global.
4. Menyediakan program pemasaran bersepadu bagi menembusi pasaran global.
5. Mewujudkan jaringan strategik bagi Pembangunan Keusahawanan Holistik .
Piagam Pelanggan
Semua pelanggan berhak mendapat layanan profesional seperti berikut:
1. Setiap pelanggan yang berurusan dengan Bahagian Pembangunan Usahawan akan
4. Menyediakan program pemasaran bersepadu bagi menembusi pasaran global.
5. Mewujudkan jaringan strategik bagi Pembangunan Keusahawanan Holistik .
Piagam Pelanggan
Semua pelanggan berhak mendapat layanan profesional seperti berikut:
1. Setiap pelanggan yang berurusan dengan Bahagian Pembangunan Usahawan akan
dilayan dalam tempoh 5-10 minit.
2. Setiap panggilan telefon akan dilayan dalam tempoh masa tiga (3) deringan.
3. Menjawab surat dalam masa tiga (3) hari bekerja daripada tarikh surat diterima.
4. Memproses permohonan yang lengkap daripada tarikh penerimaan bagi kursus dalam
2. Setiap panggilan telefon akan dilayan dalam tempoh masa tiga (3) deringan.
3. Menjawab surat dalam masa tiga (3) hari bekerja daripada tarikh surat diterima.
4. Memproses permohonan yang lengkap daripada tarikh penerimaan bagi kursus dalam
tempoh satu (1) bulan.
5. Menyediakan baucer dan dokumen bayaran daripada tarikh penerimaan dokumen yang
5. Menyediakan baucer dan dokumen bayaran daripada tarikh penerimaan dokumen yang
lengkap untuk tindakan Bahagian
Kewangan MARA dalam tempoh tujuh (7) hari
bekerja.
B. BAHAGIAN
PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR PERNIAGAAN
Pengenalan
· Menyediakan kemudahan ruang niaga/ ruang kilang
untuk disewa bagi menambah bilangan usahawan Bumiputera serta
meningkatkan lagi tahap usahaniaga mereka
Fungsi
·
Menyediakan kemudahan premis perniagaan
dan industri mengikut kesesuaian keperluan terkini dan semasa.
·
Memantap, memperkemaskan program sedia
ada dan membangunkan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang mampu
menghasilkan keluaran dan perkhidmatan yang berkualiti dan mempunyai nilai
tambah yang tinggi untuk pasaran global.
·
Mengambil tindakan untuk meningkatkan
imej premis dan ruang niaga melalui pengindahan bangunan serta program
pemasaran yang sistematik.
·
Melaksanakan
program Pembangunan Penyewa bagi meningkatkan keupayaan pengurusan perniagaan,
khususnya dalam aspek pengeluaran dan pemasaran untuk melahirkan K-enterpreneur.
Objektif
Operasi
· Menyediakan kemudahan ruang niaga dan ruang kilang
untuk disewa.
· Menambah bilangan usahawan Bumiputera.
· Mempertingkatkan tahap kecemerlangan ruang niaga
bagi menyegerakan pencapaian matlamat masyarakat perdagangan dan perindustrian
bumiputera.
Piagam
Pelanggan
· Kami berusaha membina / membeli
78 projek premis perniagaan untuk bumiputera di seluruh negara dalam tempoh
RMK9.
· Kami akan berusaha memastikan kadar
sewa yang dikenakan sekurang- kurangnya 20% lebih rendah
daripada kadar sewa pasaran.
· Kami akan memutuskan permohonan penyewaan
dalam tempoh dua ( 2 ) minggu daripada
tarikh laporan lengkap diterima.
C.
BAHAGIAN PEMBIAYAAN PERNIAGAAN
Pengenalan
· Kemudahan pembiayaan perniagaan disediakan untuk
membantu Usahawan Bumiputera memulakan perniagaan atau menambah modal bagi
meningkatkan perniagaan.
· Pembiayaan dilaksanakan mengikut Konsep Islam, bebas
daripada riba.
Objektif
· Untuk menyediakan kemudahan pembiayaan perniagaan
ke arah menambah bilangan serta mempertingkatkan tahap Usahawan Bumiputera
dalam bidang perdagangan dan perindustrian yang bersaiz kecil dan sederhana.
Pembiayaan
Perkhidmatan
yang ditawarkan oleh Bahagian Pembiayaan Perniagaan MARA adalah seperti berikut
:
D. BAHAGIAN PEMBANGUNAN INDUSTRI DAN
PERNIAGAAN
Pengenalan
·
Membangunkan
peluang-peluang perniagaan terutamanya dalam bidang peruncitan dan
pemborongan.
·
Mentransformasikan lepasan pelatih atau
pekerja teknikal menjadi usahawan.
·
Membangunkan industri makanan dan bukan makanan
melalui penyediaan kemudahan dan insentif pengeluaran dan perkilangan
·
Membangunkan Industri IBS dalam sistem
pembinaan terbuka bagi mencapai Pelan Halatuju IBS
Nasional.
Hala tuju
strategik PSM 2006 -2015
· Penambahan Aset & Ekuiti Bumiputera Ke Arah Merealisasikan
Masyarakat Perdagangan &
Perindustrian Bumiputera (MPPB)
Objektif
· Melahirkan usahawan IKS berdaya tahan.
· Meningkat dan memantapkan potensi IKS glokal
· Melonjakkan capacity dan capability IKS
menjadi Top Entrepreneur.
· Mencipta peluang, kemudahan dan insentif yang konstruktif dan
berpiawaian tinggi.
· Menterjemahkan agenda MPPB kepada realiti secara optimum.
Pendekatan & Strategi
· Pendekatan project creation private driven
· Pembangunan berkluster secara selektif
· Pembangunan value chain & supply chain Bumiputera.
· Lanskap Peruncitan
· Lanskap "Conversion"
· Lanskap Vendor
· Lanskap Smart Auto
· Lanskap IBS-Hardware
SKOP PEMBIAYAAN PERNIAGAAN
|
A. SKOP
Kemudahan Skim Pembiayaan Perniagaan
adalah meliputi sektor perniagaan yang tidak bercanggah dengan konsep Islam
seperti berikut : -
1. Pembuatan
Contoh
:-Perusahaan perkilangan / industri berasaskan ;-
· Fabrikasi logam;
· Elektrik dan komponen elektronik;
· Makanan dan minuman;
· Plastik;
· Tekstil pakaian dan kulit;
· Percetakan dan penerbitan;
· Telekomunikasi;
· Memproses hasil pertanian;
· Lain - lain.
2. Perdagangan
Contoh
:- Melibatkan urusan jual beli barangan seperti :-
· Pasar mini ( mini market);
· Peruncitan;
· Pemasaran keluaran barangan makanan dan minuman;
· Penjualan perabot;
· Pemasaran hasil pertanian;
· Pengendalian stesen minyak;
· Lain - lain lagi.
3. Perkhidmatan
Contoh
:- Melibatkan urusan jual beli dalam perkhidmatan yang diberikan seperti :-
· Guaman;
· Klinik;
· Perkhidmatan menyediakan makanan (restoran / kedai
makan);
· Kedai gunting rambut (lelaki dan wanita);
· Kedai jahitan;
· Lain - lain lagi.
4. Pemborongan
Contoh
:- Meliputi kerja - kerja kontrak pembinaan, bekalan dan perkhidmatan seperti
:-
· Membina bangunan;
· Membuat jalan;
· Ubahsuai bangunan;
· Pendawaian elektrik;
· Lain - lain lagi.
B.
KAEDAH DAN KONSEP
Kaedah
/ Konsep
|
1. AL BAI - BITHAMAN AJIL
|
Maksud: Jualandenganhargatangguh
Pembiayaan boleh digunakan untuk semua tujuan berkaitan dengan perniagaan seperti membeli harta tetap, keperluan modal kerja, belanja mengurus dan jaminan bank. (Bank Guarantee). |
2. AL – MURABAHAH
|
Maksud : Jualan dengan
tambang untung
Digunakan untuk membiayai
pembelian bahan mentah, barang - barang separuh siap, barang - barang siap
dan kelengkapan alat ganti.
|
3. AL – IJARAH
|
Maksud:Pajakanatausewaan
Pelanggan yang memerlukan peralatan loji, mesin, kenderaan atau aset mudah alih boleh menyewa peralatan tersebut daripada MARA . Setelah bayaran sewa diselesaikan, peralatan berkenaan dipindahmilik kepada pelanggan. |
4. BAI AL – INAH
|
Maksud : Menjual Sesuatu
Barangan Dengan Harga Tangguh Kepada Pembeli
Konsep ini khusus bagi kegunaan
belanja mengurus (overhead) sahaja, seperti membayar gaji, sewa premis,
elektrik dan air.
|
5. MUSYARAKAH MUTANAQISAH
|
Maksud : Perkongsian di
bawah kontrak Musyarakah Islam diantara MARA dan Pelanggan mengikut
Perjanjian ini yang mana salah satu pihak berhak untuk menebus balik kesemua
pegangan syer pihak yang satu lagi dalam perkongsian mereka.
Konsep ini digunapakai dalam
Skim Pembiayaan Premis Komersial.
|
C. SKIM PEMBIAYAAN
SKIM
|
|||||
Skim Pembiayaan Peningkatan Perniagaan (SPPP)
|
Skim Pembiayaan Komersial
|
Skim Pembiayaan Kontrak Ekspress (SPiKE)
|
Skim Jaminan Usahawan MARA (SJUM)
|
||
Skim ini merangkumi pembiayaan
untuk projek perdagangan, perkhidmatan, pembuatan dan pengangkutan.
|
Skim pembiayaan ini bagi tujuan
: -
i)Pembelian Premis Perniagaan
yang bertaraf kekal dan siap dibina.
ii) Pembinaan Premis Perniagaan
di atas tanah milik sendiri.
|
Pembiayaan untuk kerja - kerja
kontrak pembinaan, bekalan, perkhidmatan dan kerja-kerjaelektrik. Pembiayaan
meliputi pemborong kelas F, E dan D bagi kerja-kerja agensi awam.
|
SJUM merupakan satu kemudahan
pembiayaan kepada usahawan Bumiputera yang terpilih. Melalui skim ini MARA
bekerjasama dengan bank komersial (BMMB) yang menawarkan kemudahan pembiayaan
dan MARA bertindak sebagai penjamin.
|
||
HAD
PEMBIAYAAN
|
|||||
Syarikat
Milik Tunggal/ Perkongsian
sehingga RM250,000.00
Syarikat
Sendirian Berhad
sehingga RM500,000.00 |
Syarikat
Milik Tunggal/ Perkongsian
sehingga RM250,000.00
Syarikat
Sendirian Berhad
sehingga RM500,000.00 |
sehingga
RM500,000.00
|
Jaminan dari RM500,000.00 sehingga RM 2 Juta.
|
||
D. SYARAT KELAYAKAN
Warganegara Malaysia keturunan Melayu
atau Bumiputera;
· Umur 18 tahun ke atas;
· Pengalaman / pengetahuan dalam bidang perniagaan
yang diceburi;
· Menjalankan perniagaan sepenuh masa;
· Sumbangan modal pemohon 10% daripada kos projek;
· Mempunyai lesen / permit / surat kebenaran daripada
pihak berkuasa;
· Dapat mengemukakan cagaran / jaminan yang
mencukupi;
· Perlu mengikuti Kursus Keusahawanan jika pengalaman
dalam bidang perniagaan kurang daripada 6 bulan.
· Menjalani Ujian PSIKOMETRI (kecuali skim SPiKE
·
E.
TEMPOH / KADAR KEUNTUNGAN
Bayaran
Ansuran Pembiayaan
|
Skim
|
Kadar Keuntungan
|
|
Amaun
|
Tempoh
|
||
RM 10,000
Ke Bawah
|
1 - 4
Tahun
|
SPPP
|
4 %
setahun
|
RM 10,001
Hingga RM 50,000
|
1 - 5
Tahun
|
SPPP
|
|
RM 50,001
Hingga RM250,000
|
1 - 10
Tahun
|
SPPP
|
|
RM250,001
Hingga RM500,000
|
1- 15
Tahun
|
SPPP
|
|
Sehingga
RM500,000
|
Maksimum
20 tahun
|
Premis
Komersial
|
|
Sehingga
RM500,00
|
Mengikut
Jangkamasa Kontrak
|
SPiKE
|
6 %
setahun
|
RM500,001
HINGGA RM 2 juta
|
Tempoh
Jaminan sehingga 15 tahun
|
SJUM
|
Mengikut
Kadar Keuntungan Bank Komersial
|
F. CARA MEMOHON
Set Borang Yang Lengkap :-
SKIM
PEMBIAYAAN KONTRAK EKSPRES (SPiKE) DAN SKIM PEMBIAYAAN PENINGKATAN
PERNIAGAAN (SPPP)
SILA DAPATKAN BORANG PERMOHONAN PEMBIAYAAN PERNIAGAAN DI PEJABAT MARA DAERAH / NEGERI YANG BERHAMPIRAN DENGAN TUAN PUAN.
1. Borang Permohonan Pembiayaan Perniagaan
2. Borang Maklumat Peribadi
3. Borang Jaminan/ Borang Cagaran
4. Senarai Semak Permohonan
Pembiayaan
BAYARAN PEMPROSESAN
Jumlah
Pembiayaan
|
Kadar Bayaran
|
RM5,000
|
RM
5
|
RM 5,001
hingga RM 20,000
|
RM
20
|
RM 20,001
hingga RM 50,000
|
RM
50
|
RM 50,001
hingga RM 250,000
|
RM
100
|
RM 250,001
ke atas
|
RM
200
|
SKIM
JAMINAN USAHAWAN MARA (SJUM)
Permohonan
hendaklah dibuat dengan menggunakan rancangan perniagaan kepada bank komersial
yang berhampiran.
· BAHAGIAN PEMBIAYAAN PERNIAGAAN MARA
· BANK MUAMALAT MALAYSIA BERHAD (BMMB)
G. PENYEDIAAN RANCANGAN PERNIAGAAN
(RP)
Apa itu Rancangan
Perniagaan
1.Satu
dokumen bertulis yang menerangkan secara menyeluruh tentang perniagaan atau
projek yang hendak dijalankan.
2.Merupakan
pelan induk perniagaan yang menerangkan kajian-kajian yang telah dibuat dan
langkah-langkah yang akan diambil pada masa hadapan untuk membangunkan
perniagaan, ramalan dan jangkaan serta cara-cara pelaksanaan strategi
perniagaan.
Tujuan
Rancangan Perniagaan disediakan oleh
bakal usahawan dan perniagaan yang sedia ada untuk tujuan-tujuan tertentu
seperti berikut :
1.Membolehkan
usahawan melihat dan menilai projek secara objektif, kritikal dan praktikal.
2.Menjadi
garis panduan untuk pengurusan perniagaan.
3.Mengkaji
dan menilai sama ada projek yang akan dilaksanakan berdayamaju atau sebaliknya.
4.Meyakinkan
pihak-pihak tertentu terhadap idea-idea perniagaan dan sebagai asas bagi
cadangan pembiayaan.
5.Mengagihkan
sumber-sumber yang terhad dengan lebih baik.
Pengumpulan Maklumat Penyediaan
1.Rekod
dan data dalaman sesebuah
perniagaan
2.Statistik
3.Data
ekonomi
4.Data
perdagangan
5.Penyelidikan
pasaran
Kandungan
1.
|
Jadual kandungan
|
7.
|
Rancangan organisasi/pengurusan
|
|
2.
|
Ringkasan eksekutif /sinopsis
|
8.
|
Rancangan pemasaran
|
|
3.
|
Pengenalan
|
9.
|
Rancangan pengeluaran/operasi
|
|
4.
|
Tujuan Penyediaan
|
10.
|
Rancangan kewangan
|
|
5.
|
Latar belakang perniagaan/syarikat
|
11.
|
Jadual pelaksanaan projek
|
|
6.
|
Latar belakang pemilik
|
12.
|
Rumusan
|
|
H. JAMINAN /
CAGARAN
Jaminan yang yang diterima/disyaratkan
oleh MARA adalah seperti berikut :-
1.Jaminan
Orang Perseorangan (Bermajikan)
• Kakitangan Sektor Awam
• Kakitangan Sektor Swasta
Atau
2.Tanah
• Bebas dari sekatan
• Milik Sendiri
• Milik Ibu/Bapa/Saudara
Atau
3.Gabungan
Penjamin & Tanah
Jaminan
Tambahan:-
· Jaminan Ahli Lembaga Pengarah untuk Syarikat Sdn.
Bhd.
· Surat Ikatan Serahak bagi Pembiayaan Kontrak
· Perjanjian Debenture bagi Pembiayaan RM250,001 dan
ke atas
jj
p PERKHIDMATAN PENDIDIKAN
a
SEKTOR PENDIDIKAN
Bahagian Pengajian Tinggi
Bahagian Pendidikan Tinggi (BPT) merupakan salah satu bahagian di sektor
pendidikan MARA yang bertanggungjawab mengawal, merancang dan menyelia
aktiviti-aktiviti yang dijalankan di KPM, KM, UniKL, KPTM dan GMI. Di samping
itu, BPT juga memainkan peranan untuk menjayakan matlamatnya seiring dengan
matlamat MARA iaitu:
"Untuk melaksanakan tanggungjawab ke arah peningkatan pendidikan
profesional dan separa profesional dalam bidang perakaunan,perdagangan dan
pengurusan perniagaan serta kejuruteraan teknologi melalui institusi-institusi
pengajian di bawah kawalannya."
Dasar kualiti
·
BPT beriltizam untuk menawarkan perkhidmatan pendidikan dan pengurusan
kurikulum yang berkualiti melalui pelaksanaan pengurusan kualiti yang sentiasa
dibuat penambahbaikan bagi melahirkan modal insan yang berdaya saing
Piagam Pelanggan
·
Mengeluarkan surat tawaran kemasukan ke KPM dalam tempoh 1 bulan selepas
tarikh tutup permohonan.
·
Memastikan setiap pengunjung kaunter dilayani dalam tempoh tidak
melebihi 15 minit.
·
Menjawab panggilan telefon dalam masa 3 deringan.
·
Menyediakan baucar bayaran dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh
penerimaan dokumen yang lengkap.
·
Memaklumkan keputusan rayuan pelajar dalam tempoh 1 minggu dari tarikh
penerimaan surat rayuan.
·
Menjawab surat-surat dalam masa 1 minggu daripada tarikh surat diterima.
Bahagian Pendidikan Menengah
Matlamat
Menjadi penyumbang utama kepada pengwujudan K-Masyarakat Perdagangan
dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) dalam generasi keenam ilmu inovasi (6th
Generation Innovation).
Nilai Teras
Menerapkan nilai Sainstifik, Independen, Kreatif, Amanah dan
Patriotik.
|
Objektif Operasi
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai pencapaian aktiviti pendidikan menengah di MRSM sebagai tapak
semaian yang kukuh dan mantap untuk meneruskan pembangunan insan bumiputera
ke arah mewujudkan masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera generasi
kedua.
·
Mewatakkan pelajar lepasan MRSM
sebagai pelajar yang mempunyai jati diri, pemikiran strategik, kreatif dengan
kekuatan daya tahan, daya saing dan daya juang berlandaskan nilai-nilai murni
sebagai asas kepada budaya keusahawanan.
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai pencapaian aktiviti pembangunan Kurikulum Asas dan Terbitan bagi MRSM
untuk menjamin Piawai Kualiti Pendidikan menengah memenuhi aspirasi kerajaan
Malaysia sebagai hak kecemerlangan pendidikan di Malaysia.
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai keberkesanan aktiviti kokurikulum (asas dan terbitan) dengan tujuan
membina modal insan yang cergas dari segi mental dan fizikal bagi menghadapi
cabaran globalisasi.
·
Merancang, melaksanakan dan memilih
pelajar bumiputera yang berpencapaian sederhana, berpendapatan rendah,
berpotensi, berbakat, dan berminat untuk meneruskan pengajian menengah di
MRSM bagi memenuhi syarat kemasukan ke IPT.
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai keberkesanan aktiviti pembangunan sahsiah pelajar dalam bidang-bidang
strategik dengan tujuan membantu pelajar yang mempunyai sahsiah terpuji.
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai keberkesanan aktiviti keusahawanan bagi memupuk budaya keusahawanan
dalam kalangan pelajar pada peringkat awal.
·
Merancang, memantau dan menilai
kemudahan dan khidmat pengurusan pendidikan bagi memperkasakan sistem
pendidikan MRSM berdasarkan piawai kualiti pendidikan MARA.
·
Merancang, melaksanakan, memantau dan
menilai pencapaian pembangunan profesion perguruan di MRSM supaya guru-guru
MRSM mencapai tahap profesionalisme yang cemerlang.
·
Merancang, melaksanakan dan memantau
penyelidikan di MRSM bagi memperkemaskan dan mengantarabangsakan sistem MRSM.
|
Bahagian
Penganjuran Pendidikan
PENGENALAN
Bahagian Penganjuran
Pelajaran (BPP) memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan
meliputi usahawan yang boleh menjana kekayaan, melahirkan tenaga kerja kompeten
dan pelajar Bumiputera cemerlang. Untuk mencapai matlamat ini BPP menyediakan
kemudahan pinjaman pelajaran di pelbagai peringkat pengajian bagi memenuhi
keperluan pelbagai sektor pekerjaan. Tumpuan utama diberikan kepada bidang
pengajian yang merangkumi bidang-bidang keberhasilan pendapatan tinggi dan akan
menumpukan kepada 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) iaitu Minyak, Gas &
Tenaga, Minyak Sawit, Perkhidmatan Kewangan, Pelancongan, Perkhidmatan
Perniagaan, Elektrik & Elektronik, Pemborongan & Peruncitan,
Pendidikan, Penjagaan Kesihatan, Komunikasi & Infraskruktur, Pertanian, dan
Greater Kuala Lumpur.
BPP memfokuskan untuk
melahirkan lebih ramai graduan bertaraf Doktor Falsafah dan Profesional ke arah
negara berpendapatan tinggi dan mempunyai minda kelas pertama demi mencapai
matlamat pembangunan modal insan berteraskan kepada perkembangan bakat
keperluan negara.
Untuk menjaga
kebajikan para pelajar tajaan MARA di luar negara, BPP juga memiliki 8 cawangan
Pejabat MARA Luar Negara iaitu di Amerika Syarikat, England, Jerman, Ireland,
Australia, Indonesia, Mesir dan Russia.
Ø SKIM PINJAMAN
PELAJARAN (SPiP)
SPiP Program Khas
·
Program ini disediakan khusus untuk pelajar-pelajar yang mencapai
keputusan cemerlang yang mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM
tahun sebelumnya.
·
Antara program Persediaan yang diitawarkan adalah ADFP, A-Level,
International Baccalaureate (IB), Australia Matriculation (AUSMAT) dll.
·
Pelajar akan disaring berdasarkan kecemerlangan akademik serta ujian
psikometrik dan temuduga.
·
Pelajar yang memenuhi syarat kelayakan akademik minimum yang ditetapkan
boleh memohon melalui iklan yang akan diumumkan di dalam akhbar-akhbar
tempatan.
·
Pelajar perlu mengikuti Program Persediaan yang akan dijalankan di dalam
negara serta mencapai keputusan akademik cemerlang sebelum ke luar negara.
SPiP Pinjaman Terbuka
·
Pinjaman ini diberikan khas kepada pelajar Bumiputera yang berkelayakan
untuk melanjutkan pengajian di Institusi Pengajian MARA (IPMa) dan Institusi
Pengajian Swasta (IPTS) dalam negara.
·
Permohonan hendaklah dikemukakan melalui sistem online eEduloan yang boleh
dicapai di http://eduloan.mara.gov.my
·
Pelajar yang layak akan ditawarkan pinjaman meliputi yuran pengajian,
elaun sara hidup, elaun buku, elaun perkakas, elaun kertas projek dan elaun
tesis.
Program Pasca Siswazah
Dalam dan Luar Negara
·
Permohonan terbuka kepada pelajar lepasan Ijazah Pertama untuk
melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana, profesional dan doktor falsafah di
dalam dan luar negara.
·
Pelajar perlu mendapatkan tawaran daripada universiti / institusi
pengajian yang diiktiraf oleh kerajaan / MQA dan universiti terkemuka luar
negara.
·
Penajaan adalah untuk pengajian secara Kerja Kursus (by Coursework) dan
Penyelidikan (by Research)
PENAJAAN MENGIKUT
PERINGKAT DAN MOD PENGAJIAN
PERINGKAT PENGAJIAN
|
INSTITUSI PENGAJIAN
/ MOD PENGAJIAN
|
TEMPOH PENAJAAN
|
||||||
IPMa
|
IPTA
|
IPTS
|
Pengajian Separuh
Masa (Dalam Negara Sahaja)
|
Pengajian Sepenuh
Masa (Dalam dan Luar Negara)
|
||||
Separuh masa
|
Sepenuh masa
|
Separuh masa
|
Sepenuh masa
|
Separuh masa
|
Sepenuh masa
|
|||
Diploma
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
|
-
|
3 tahun
|
Ijazah
Pertama
|
-
|
-
|
-
|
|
-
|
|
6 tahun
|
4 tahun
|
Ijazah
Sarjana
|
|
|
|
|
|
|
4 tahun
|
2 tahun
|
Ijazah Doktor
Falsafah
|
|
|
|
|
|
|
8 tahun
|
4 tahun
|
Profesional
|
|
|
|
|
|
|
4 tahun
|
2 tahun
|
FOKUS PENAJAAN
PENAJAAN
Ø Bahagian Penganjuran
Pelajaran menawarkan pinjaman pelajaran kepada pelajar lepasan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) yang layak untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Foundation,
Diploma, Ijazah Pertama / Meister, Sarjana dan Doktor Falsafah.
Bidang-bidang yang
menjadi fokus penajaan adalah berlandaskan outcome (outcome-based sponsorship)
seperti berikut:
Outcome
|
Discipline
/ Specialisations
|
|
Leaders
|
|
|
Professionals
|
|
|
Meister
|
|
|
Global
Competence Workforce
|
|
|
Entrepreneurs
|
|
SYARAT-SYARAT
PENAJAAN
·
Skim Pinjaman Pelajaran MARA hanya terbuka kepada pelajar Bumiputera dan
Warganegara Malaysia sahaja;
·
Tidak menerima bantuan kewangan / tajaan dari mana-mana agensi yang lain
bagi pengajian/peringkat pengajian yang sama;
·
Tidak pernah ditamatkan bantuan oleh mana-mana penaja bagi pengajian
sebelumnya atas sebab tindakan disiplin;
·
Bebas daripada atau mendapat penangguhan kontrak perkhidmatan (sekiranya
ada) bagi tempoh pengajian yang hendak diikuti;
·
Aktif di dalam aktiviti kokurikulum semasa di kolej/universiti;
·
Diperakui sihat oleh Pegawai Perubatan Kerajaan atau Panel Doktor yang
dilantik oleh Majlis MARA bagi pengajian luar negara;tidak mempunyai apa-apa
rekod jenayah;
·
Mematuhi syarat kelayakan akademik yang telah ditetapkan oleh MARA;
·
Kelayakan had umur semasa memohon adalah seperti berikut:
PERINGKAT
|
DALAM NEGARA
|
LUAR NEGARA
|
Diploma
|
< 35 tahun
|
Tidak ditaja
|
Ijazah
Pertama
|
< 40 tahun
|
30 tahun
|
Ijazah
Sarjana
|
< 45 tahun
|
35 tahun
|
Ijazah Doktor
Falsafah
|
< 45 tahun
|
40 tahun
|
Bahagian
Kemahiran dan Teknikal
Pengenalan
Bahagian Kemahiran dan Teknikal (BKT) merupakan salah satu bahagian yang ditempatkan di bawah Sektor Pendidikan MARA. Latihan kemahiran MARA telah bermula di Institut Kemahiran MARA Jasin, Melaka pada tahun 1968. Sehingga kini, BKT mengendalikan 10 buah Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) dan 13 buah Institut Kemahiran MARA (IKM) di seluruh Malaysia.
Bahagian Kemahiran dan Teknikal (BKT) merupakan salah satu bahagian yang ditempatkan di bawah Sektor Pendidikan MARA. Latihan kemahiran MARA telah bermula di Institut Kemahiran MARA Jasin, Melaka pada tahun 1968. Sehingga kini, BKT mengendalikan 10 buah Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) dan 13 buah Institut Kemahiran MARA (IKM) di seluruh Malaysia.
Dengan perkembangan
teknologi semasa serta keperluan tenaga kerja mahir dan separa mahir, maka
pelbagai bidang dan program telah ditawarkan bagi memastikan latihan kemahiran
MARA yang kini dikenali sebagai Pendidikan Teknikal dan Vokasional (PTV), dapat
mengisi dan menyumbang keperluan tenaga kerja yang diperlukan oleh industri dan
negara.
Objektif
Objektif
1.
Membangun dan melaksanakan Program Pendidikan Teknikal dan Vokasional
yang berkualiti serta diiktiraf ke arah menyediakan kerjaya berpendapatan
tinggi.
2.
Menambah bilangan penglibatan bumiputera dalam pelbagai bidang teknikal
dalam industri.
3.
Menyediakan kemudahan latihan dan infrastruktur yang selari dengan
perkembangan teknologi dan keperluan semasa.
4.
Meningkatkan kompetensi pengajar bagi memenuhi keperluan i-pengajar.
5.
Melahirkan "potential technopreneur" yang berdaya saing dan
berdaya tahan.
6.
Menyediakan peluang pembelajaran sepanjang hayat.
Bahagian
Teknologi Pendidikan
Visi Korporat
Bahagian Pembangunan
Sumber bertekad dalam usahanya menjadi peneraju bagi menggalak, membangun dan
mengedarkan maklumat, ilmu pengetahuan dan repositori harta intelek yang
inovatif dan berdaya kreatif, berkesan serta berkesinambungan. Matlamat
akhirnya ialah maju ke hadapan dalam menyokong usaha-usaha MARA menghasilkan
k-usahawan, k-kakitangan dan k-pertubuhan bagi merealisasikan Masyarakat
Perniagaan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) yang kompetitif dan berdaya
tahan).
Objektif
Menggalak, membangun dan meningkatkan perkhidmatan repositori harta intelek, maklumat dan pengetahuan dalam pelbagai media serta menyebarkannya secara berkesan, berkualiti serta berterusan, ke arah melahirkan warga MARA yang berketerampilan dan berdaya saing selaras dengan perkembangan semasa.
Menggalak, membangun dan meningkatkan perkhidmatan repositori harta intelek, maklumat dan pengetahuan dalam pelbagai media serta menyebarkannya secara berkesan, berkualiti serta berterusan, ke arah melahirkan warga MARA yang berketerampilan dan berdaya saing selaras dengan perkembangan semasa.
Objektif Operasi
Bagi mencapai keberkesanan dan kecekapan operasi, objektif-objektif yang dicadangkan adalah:-
Bagi mencapai keberkesanan dan kecekapan operasi, objektif-objektif yang dicadangkan adalah:-
·
Menubuhkan galeri dan arkib supaya peranan Perpustakaan Digital
MARA ditingkat dan dikembangkan dalam usaha mengumpulkan serta membina
repositori maklumat dan knowledge hub (Rancangan Malaysia Ke Sembilan) selaras
dengan peranan MARA sebagai pusat maklumat untuk bumiputera
·
Meningkatkan pengeluaran bahan-bahan Pengajaran & Pembelajaran
(P&P) dalam pendidikan menengah dan latihan kemahiran dengan
menggunakan pendekatan Learning objects secara on-line dan CD-ROM yang boleh
digunakan di Institusi Pendidikan MARA (IPMa) melalui portal pendidikan
mulai tahun 2006.
·
Menggalakkan penggunaan teknologi dan komputer dengan meningkatkan promosi
keilmuan dan kegunaan pelbagai media dalam pembelajaran melalui portal
pendidikan dan pencarian maklumat.
·
Mengeluarkan produk-produk berkualiti serta mengikut kehendak pelanggan
dalam pelbagai bentuk dan format sama ada analog atau digital meliputi
bahan web-based, audio-visual dan bercetak, seperti sijil, risalah, majalah,
video streaming, VCD, audio CD, montaj perasmian majlis-majlis MARA, repositori
foto galeri, CD-ROM dan bahan Pengajaran & Pembelajara e-learning.
·
Memberikan perkhidmatan rakaman audio-visual di studio atau di lokasi
untuk majlis-majlis MARA atas permintaan pelanggan dan sebagai koleksi
dokumentasi bahan repositori maklumat pada masa hadapan.
Piagam Pelanggan
Kami di BTP berazam untuk memberikan perkhimatan dan kemudahan yang terbaik
dengan cara berikut :-
·
Pelanggan akan memperoleh produk rakaman audio-visual, rakam salin
CD, percetakan foto yang tidak memerlukan kerja suntingan dan kerja grafik
dalam tempoh 3 hari bekerja mengikut giliran.
·
Pelanggan akan memperoleh produk kreatif persembahan montaj dan
multimedia, penerbitan audio-visual yang disunting dalam tempoh 7 hingga 14
hari bekerja berdasarkan kualiti produk yang dipersetujui bersama dan
mengikut giliran.
·
Pelanggan akan memperoleh secara berterusan produk Pengajaran &
Pembelajaran e-learning secara on-line dan CD-ROM interaktif yang selaras
dengan silibus terkini bagi pendidikan menengah dan latihan kemahiran
·
Pelanggan akan memperoleh maklumat tentang koleksi bahan bacaan di Perpustakaan
Digital MARA dalam masa 3 minit dengan menggunakan sistem ILMU.
·
Permohonan pinjaman bahan bacaan oleh pelanggan akan diproses dan
diluluskan dalam masa 5 minit.
·
Pelanggan akan memperoleh perkhidmatan pinjaman antara
perpustakaan bagi bahan yang tiada dalam koleksi Perpustakaan Digital MARA
dalam masa 2 hari (bergantung kepada kemudahan perolehan perpustakaan
tersebut).
·
Pelanggan akan dapat membuat tempahan buku di Perpustakaan Digital
serta- merta secara on-line melalui ILMU dan akan dilayan sebaik sahaja
buku/bahan berada dalam sirkulasi.
·
Pelanggan akan memperoleh maklumat, galakan, bimbingan serta
promosi keilmuan terkini secara berterusan tentang teknologi
pelbagai media.
No comments:
Post a Comment